Gebyr for feiing og tilsyn med fyringsanlegg som brukes til oppvarming av byggverk

 

I 2016 kom det ny nasjonal forskrift der Brannvesen i landet ble pålagt å utføre feiing og tilsyn med alle fyringsanlegg som brukes til oppvarming av byggverk. Med byggverk menes bla. Boliger, fritidsboliger, næringsbygg, støylsbuer m.m. For enkelhetsskyld bruker vi videre 2 begrep; Boliger, fritidsboliger.

I 2016 økte antallet fyringsanlegg fra 5.000 skorsteiner til 13.000 skorsteiner. Setesdal Brannvesen har gjennomført feiing og tilsyn med fyringsanlegg i fritidsboliger siden 2018, men er enda ikke i mål med førstegangs feiing/tilsyn med alle disse nye fyringsanleggene. Pr. d.d.. Gjenstår det ca. 3.000 fritidsboliger som enda ikke har hatt 1. gangs feiing/tilsyn – Mange av disse ligger uten tilknytning til kjørevei.

Feiing og tilsyn med fyringsanlegg i fritidsboliger blir utført fortløpende der en har prioritert å starte med hytter som ligger i hyttefelt med kort avstand til nabohytter. F.o.m. 2024 vil fritidsboliger bli prioritert av brannforebyggerene for å for å komme ajour med 1. gangs besøk.

Ved første gangs tilsyn utføres en risikovurdering som fastsetter en hyppighet (Behovsprøving):

-Bygningstype

-Røykløpstype

-Sotmengde

-Type ildsted

-Avvik

-Brannsmitte

-Sårbare brukere

-Avstand til brannstasjon

-Status

 

Frekvens

Det er Brannvesenets brannforebyggere som foretar risikovurderingen og basert på denne fastsetter frekvens for tilsyn og feiing på de ulike bygg

Frekvensen på bolig

1-3 års intervall på feiing av boliger med fastboende

1-6 års intervall på tilsyn av boliger med fastboende

Frekvensen på fritidsboliger

1-6 års intervall på tilsyn og feiing av byggverk uten fastboende

 

Kostand

Kostnaden med denne tjenesten skal dekkes gjennom selvkostprinsippet. Eierkommunene til Setesdal Brannvesen har fakturert eiere av fritidsboliger for denne tjenesten fra 2018. Alle eiere er med på å dekke felleskostnaden uavhengig om tjenesten har funne sted for å ivareta selvkostprinsippet. Størrelsen på årsgebyret er delt opp slik at dette samsvarer med kostnaden på tjenesten en får i løpet perioden feiing/tilsyn blir utført. Avgiften kreves derfor inn som en årlig avgift. Avgiftsplikten er ikke knyttet opp mot tidspunktet eller fastsatt intervall for feiing eller tilsyn. Avgiften innkreves sammen med de andre kommunale avgifter for å opprettholde et rasjonelt innkrevingssystem.

En har erfart at det er flere abonnenter som er kritiske til å betale en avgift på en tjeneste de ikke har mottatt, eller vurderer som unødvendig. - Det vises til dom i Møre og Romsdal Tingrett der en hytteeier fikk medhold i at en ikke kunne kreve gebyr for feiing og tilsyn så lenge tjenesten ikke var mottatt og denne adgangen var begrenset i lokale gebyr regulativer.

En viser her til utdrag fra sammendrag fra sak i Frostating Lagmannsrett i sak (LF -2023 – 104673.:

«Lagmannsretten presiserte at kommunen plikter å feie og føre tilsyn ved behov etter en konkret vurdering av hvert enkelt fyringsanlegg uavhengig av hva som er bestemt i den kommunale forskriften. Videre har kommunen etter loven adgang til å kreve samme årlige gebyr fra eierne selv om kommunen har vurdert at noen fyringsanlegg behøver feiing og/eller tilsyn oftere og/eller sjeldnere enn andre. Kommunen har også adgang etter loven til å kreve gebyr fra en eier de årene kommunen ikke gjennomfører feiing og/eller tilsyn hos vedkommende»

I dette tilfellet hadde imidlertid kommunen gjennom sin egen forskrift begrenset adgangen til å kreve gebyr i disse tilfellene.

 

Setesdalskommunenes gebyrfastsetting og innkreving skjer gjennom gebyrregulativene som fastsettes årlig sammen med årsbudsjettene.

Avgiftsfritak

Setesdal brannvesen IKS kan ikke unnlate feiing- og tilsyn med fyringsanlegg ved enkelte byggverk, dette følger av Brann- og eksplosjonsvernloven, samt forskrift om brannforebygging. For å slippe gebyr må en søke om avgiftsfritak. Forutsetningene for avgiftsfritak er at fyringsanlegget ikke er i bruk etter følgende kriterier:

  • Plombering av ildsted. Ildsted blir plomberes av brannvesen. (Påløper time kostand og km for utført tjeneste)
  • Ildsted kobles fra skorstein. Skal dokumenteres i form av bilde dokumentasjon.                
  • Byggverk er ikke beboelig. Skal dokumenteres i form av bilde dokumentasjon.

Når ett av kriteriene over er gjennomført/dokumentert sendes søknad med tilhørende dokumentasjon til kommunen.

Eier eller bruker av fyringsanlegget er ansvarlig for å underrette brannvesenet om:

  • At fyringsanlegget ikke er i bruk
  • At det søkes fritak for feiing
  • Å tilpasse fyringsanlegget slik at det ikke kan brukes til oppvarming

 

Agder Kommunerevisjon Fastsettelse av feiegebyr